Jasper NP en Banff NP. - Reisverslag uit Vancouver, Canada van KATS Zoeter - WaarBenJij.nu Jasper NP en Banff NP. - Reisverslag uit Vancouver, Canada van KATS Zoeter - WaarBenJij.nu

Jasper NP en Banff NP.

Blijf op de hoogte en volg KATS

06 Augustus 2012 | Canada, Vancouver

Dinsdag 31 juli 2012. Jasper NP (Alberta) – Miette Hot Springs
Vandaag blijkt het weer niet helemaal mooi te zijn. We wilden graag naar Magline Lake rijden, wat een “must see” moet zijn, maar aangezien ze veel regen opgeven en Sanne nog steeds niet lekker is rijden we naar de Miette Hot Springs. Dit is een zwembad uit 40 graden warme natuurlijke “heetwaterbronnen”. Erg lekker warm. Er zijn 4 kleinere zwembaden waarvan er 2 lekker warm zijn. Omdat Sanne zich misselijk voelt gaan we naar een uurtje of twee er weer uit en rijden we terug naar Jasper. Vanavond staan we op Campground Whistler. Als we eraan komen lopen de herten al weer tussen de tenten en campers door. Het blijft toch wel speciaal om te zien. We eten buiten lekker aardappeltjes en bakken het vlees op de BBQ.

Woensdag 1 augustus 2012. Jasper NP (Alberta) – Columbia IceField.
Voordat we via de Icefield Parkway naar Banff gaan, rijden we eerst naar Lake Magline. Onderweg slechts 1 grote Elk gezien die op zijn gemak naar alle langskomende auto’s en campers ligt te kijken. Bij Lake Magline is het nog vrij rustig. We zijn er dus net voordat de grote drukte start. We lopen een kleine trail, de Moose Loop, zien onderweg 2 herten lopen en eten vervolgens wat bij het restaurant. Rond 22 uur (Nederlandse tijd) zijn we weer bij het Visitor Centre en skypen nog wat met Nederland. We doen de laatste inkopen voor vanavond, want we willen op de IceField Parkway eten en overnachten bij de gletsjers. Heerlijk hoor zo’n camper! Eerst volgen we de 93A die parallel aan de highway loopt. Opeens zien we een grote Grizzly beer die lekker aan de kant loopt te rommelen. We volgen hem zeker 3 kwartier. Fantastisch om zo’n groot beest goed te zien. We zorgen hierdoor ook voor een behoorlijke “Bear Jam”, een opstopping van auto’s voor en achter ons. Een ranger van het Nationale Park is inmiddels ook aangekomen en loopt met een geweer naar de Grizzly toe. Hij probeert hem te verjagen. We horen van hem dat de beer een beetje te dicht bij de in de buurt zijnde camping komt. Hij lost een paar schoten in de lucht en schreeuwt: Hai Buddy, Go Bear…… ☺
We rijden weer verder. De IceField Parkway is vrij slecht, maar wel heel erg mooi gelegen. Hij behoort tot een van de tien mooiste wegen ter wereld (zegt men). Op een parkeerplaats maakt Anja lekkere rijst en “planken” Kees en Thomas op de Highway. Ook spelen we er met een American Football. Normaal gesproken natuurlijk onverantwoord, maar op dit tijdstip rijdt er geen kip meer op de Highway ☺. De bergen zitten grotendeels tussen de wolken en het begint langzaam te regenen als we de IceFields bereiken. We vinden nog een campeerplek op Wilcox Campground op ruim 2000 meter hoogte tegenover de Gletsjers. ’t Zal wel koud worden vannacht.

Donderdag 2 augustus 2012. Columbia IceField – Lake Louise.
Het was inderdaad erg koud vannacht. Het heeft veel geregend en als we wegrijden naar de Gletsjers om een foto te maken loopt Anja zelfs in de natte sneeuw. Helaas is er momenteel van de bergen weinig meer te zien.
We rijden door naar Lake Louise en hebben veel medelijden met de vele fietsers die met/zonder volle bepakking op de IceField Parkway rijden. We stoppen onderweg op een paar mooie plekken en maken een korte wandeling bij Peyto Lake. Een mooi meer met blauw groen water. Helaas ook hier weinig zon en veel regen. Een pechdag dus. Sanne is langzaam een beetje aan het opknappen, maar voelt zich nog steeds niet erg lekker. Hopen dat ze in Lake Louise nog een campeerplek voor ons hebben. Gelukkig kunnen we nog staan op Lake Louise Tent Campground. Het is inmiddels 15 uur en het regent nog steeds. Gelukkig breekt de zon nog door en bezoeken we Moraine Lake, een waanzinnig mooi gelegen meer tussen hoge bergen met een mooie blauw-groene kleur. Onderweg ernaar toe nemen we een paar hikers mee die de gehele dag in de regen hebben gelopen en die nu een lift naar de 12 km verder gelegen parkeerplaats zoeken. Bij Moraine Lake is het nog wel vrij koud, maar de zon komt geregeld door. Na een korte wandeling bereiken we een uitzichtpunt met een goed uitzicht op het meer. Het is inmiddels al laat geworden. We eten daarom gemakkelijk in de camper. We maken at vlees klaar op de BBQ met wat brood erbij. De nacht zal ongetwijfeld weer koud worden.

Vrijdag 3 augustus 2012. Lake Louise.
Het was inderdaad weer koud vannacht, maar door een van de slaapzakken van Thomas en Sanne (die toch wat beter, dwz nieuwer, zijn dan die van Kees en Anja) hadden we het warmer dan gisteren. Vandaag zou het mooi weer worden, maar ’s morgens regent het nog steeds behoorlijk. We worden dan ook erg laat wakker, rond 10.30, en voordat we gedoucht zijn, ontbeten hebben is het een uur of 1 als we bij het meer Lake Louise aankomen. Het is vreselijk druk, veel drukker dan we gewend zijn in de laatste weken, het meer is prachtig en we willen (als het mooi weer blijft) een pittige wandeling (Lake Agnes Trail) doen naar een Teahouse (Theehuis) boven op de berg. De wandeling is ongeveer 7 km (retour) en gaat grotendeels door het bos. Onderweg passeren we een klein ander meertje (Mirror Lake) en een klein stukje verder, vlak bij een waterval, is het Theehuis al. Het ligt prachtig aan een mooi meer (Lake Agnes). We drinken natuurlijk thee (behalve Thomas dan) en een bord met chips. Kees en Thomas doen er nog een stuk bij en lopen rondom het meer en dan steil omhoog naar de Big Beheeve. Van hieruit heb je echt een waanzinnig mooi uitzicht over Lake Louise. Een prachtige wandeling. Na 1,5 uur zijn we weer terug bij het Theehuis waar Anja en Sanne lekker in de zon zitten te wachten. De thee is inmiddels op ☺. Rond 7 uur zijn we weer bij het beroemde hotel aangekomen. Uiteindelijk doen we nog een spelletje in de camper en liggen pas rond 24 uur op bed. Eerst Oma Geert nog even feliciteren want die is jarig. Ze neemt helaas niet op dus zingen we de voicemail maar in.

Zaterdag 4 augustus 2012. Lake Louise – Banff
Vannacht was het een stuk warmer dan de afgelopen nachten. Het wordt vandaag ruim 29 graden en we willen verkassen naar Banff. Aangezien we niet gereserveerd hebben moeten we vroeg op. Om 6.30 rijden we van de camping af (waar de beren worden tegengehouden met een electrical fence). We nemen de Bow Valley Parkway die naast de Highway loopt. Hier schijnt veel wild te zien te zijn en inderdaad we zien uiteindelijk (tot aan de camping in Banff) 5 grote Elk, een klein Deer, een mooi mannetjes Big Horn Sheep (met groot gewei) en een kleine zwarte Beer. We proberen eerst onze camping Tunnel Mountain 1 vast te leggen voor de komende 2 nachten. Gelukkig gaat dat zonder problemen. Helaas hebben ze alleen plaatsen zonder firepit, dus kunnen we geen fikkie stoken, maar vooruit dan maar. Het is inmiddels 9 uur geworden, dus eerst eten halen in Banff. Banff blijkt de grootste plaats te zijn die we de laatste 2 weken zijn tegengekomen en het is er “spotgoedkoop” (tenminste voor hetgeen we gewend zijn). Vervolgens doen we een kleine wandeling bij Lake Minnewanka, maar we mogen niet verder ivm het feit dat er te veel beren zitten. Je mag hier dan alleen wandelen als je met meer dan 4 personen bent en “pepper spray” meeneemt. Dat laatste hebben we niet. De temperatuur is inmiddels behoorlijk gestegen en we gaan daarom lekker zwemmen, lezen en rusten bij Cascade Ponds Een prachtig klein meer net naast de Highway met een mooi uitzicht over de bergen rondom Banff. Het water is ijskoud, maar vanaf een brug kan je prima erin springen. Een heerlijke middag in de zon. We zijn zelfs een beetje verbrand. ’s Avonds gaan we het stadje in, wat er best gezellig uit ziet. Een echt wintersportstadje met veel winkels en een erg drukke hoofdstraat Banff Avenue. We gaan nog even naar het Visitor Centre waar Sanne haar boekje moet inleveren. Voor kinderen tot 12 jaar oud hebben ze namelijk in ieder Nationaal Park een soort Ranger Programma met veel leuke opdrachten en dingen die je kan zien in het betreffende Park. Leuk en goed voor je Engels en om over het Park te leren en te lezen. In Jasper NP moest Sanne zelfs de “eed” afleggen met het volkslied van canada erbij. Alle 4 de Parkrangers kwamen er zelfs bij. Hier gaat het gelukkiger wat gemoedelijker, want dat volkslied erbij is wel wat overdreven. Sanne heeft nu van 3 NP’s (Waterton, Jasper en Banff) waar ze het Junior Ranger Programma heeft gedaan een soort van gekleurde hanger, met de naam van het Park erop, als herinnering gekregen. We eten bij de Boston Pizza. Sanne wil iets van kipfingers, Anja de kiptaco’s en Kees en Thomas natuurlijk de Pizza. We zien voor het eerst iets van de Olympische spelen, maar helaas geen Nederlanders. Wel een uitgebreid verslag van Phelps die zijn 18de gouden medaille (!!!) haalde. We hadden natuurlijk gehoopt op Kromo…… (zonder internet erbij kan ik dat natuurlijk niet spellen) met haar tweede gouden plak. Op de camping nog even douchen, de muggen ontlopen en lekker naar bed.

Zondag 5 augustus 2012. Banff NP.
Vandaag willen we de Johstone Canyon Trail doen en daarna lekker gaan zwemmen. Een collega van Kees heeft gemeld dat dit wel een leuke wandeling is, maar die was er in het voorjaar. Het is onwijs druk (en wat ons ook opvalt er zijn onwijs veel Aziaten). Ik maak een praatje met “een gast” uit de Filippijnen. Ik wil niet generaliseren, maar het blijft over het algemeen een raar volkje die Aziaten hier. Het mooiste en rustigste deel van de vakantie zit er helaas op, dat is inmiddels wel weer duidelijk. We lopen in colonne langs de Canyon en naar de watervallen. Vreselijk! Gelukkig gaan er bij de eerste waterval (op ongeveer 1,5 km) al heel veel mensen terug. De tweede grote waterval is best mooi en bijzonder. Deze ligt op 2,6 km en wij willen eigenlijk door naar de Inkpots op 5,6 km. Hier is het weer als vanouds, lekker rustig. Omdat het warm is en het pad vrij stijl omhoog gaat is het redelijk zwaar. Vooral Sanne en Anja hebben hier veel last van. Uiteindelijk blijken de Inkpots, 5 heldere koudwaterbronnen, niet erg bijzonder te zijn. De omgeving eromheen is dat wel. Een mooie rivier, een dal en veel bergen. Een prachtig gezicht. We zitten even bij de rivier en wandelen dan weer terug. Even inkopen doen en dan BBQ-en bij een mooi meertje. Ze hebben daar picknick tafels met een “fire pit” zodat je ook een veilig fikkie kan stoken. Hout kan je zelf pakken zoveel als je wilt. Een mooie zonnige en gezellige avond. Helaas bleek de gasfles van de BBQ leeg te zijn en moesten we even improviseren, maar ook dat lukte (natuurlijk) goed. We gooien er nog een blok hout op en vertrekken rond 22 uur. Morgen onze laatste dag hier: Camper schoonmaken en lekker luieren…….. ☺