BAnff NP - Calgary - Holland - Reisverslag uit Vancouver, Canada van KATS Zoeter - WaarBenJij.nu BAnff NP - Calgary - Holland - Reisverslag uit Vancouver, Canada van KATS Zoeter - WaarBenJij.nu

BAnff NP - Calgary - Holland

Blijf op de hoogte en volg KATS

12 Augustus 2012 | Canada, Vancouver

Maandag 6 augustus 2012. Banff, Cascade Ponds
Onze een na laatste dag in Canada. Omdat we geen brood in de camper hebben ontbijten we vandaag in “Central Park” in Banff. Eerst even brood halen en dan een mooie picknicktafel opzoeken. Het uitzicht hier is prachtig. De kale bergen en een mooi grasveld. De muggen zijn gelukkig verdwenen en veel sportievelingen zijn al bezig aan hun hardlooprondje als we lekker aan het ontbijten zijn. Na het ontbijt even koffie halen, skypen met opa en oma en op naar onze favoriete plek aan het kleine meertje waar we de afgelopen 2 dagen ook al hebben gezwommen in het ijskoude water. We luieren vandaag een beetje, we ruimen de spullen op, we wassen de camper(want de boete op het niet schoon inleveren is 250 dollar), we pakken de spullen in en springen weer van de brug in het meer. Veel mensen vragen of het meer koud is en met een stalen gezicht zeggen we dan dat het “heerlijk warm” is. Vervolgens springen we lachend in het water en proberen onze ademhaling (van de kou) weer snel onder controle te krijgen. Als de anderen er dan ook inspringen krijgen ze de schrik van hun leven. Als alle boeken uit zijn en de camper schoon is eten we wat in Banff en gaan we nog een kleine rond rijden om nog wat wild te spotten. Langs de Vermilion Lakes zitten helaas alleen maar muggen, maar bij Two Jack Lake zien we een groot aantal Big Horn Sheep op de weg en langs de bergen aan zitten. Toch een leuke afsluiting van de avond.

Dinsdag 7 augustus 2012. Banff – Calgary
Omdat we de camper uiterlijk om 11 uur moeten inleveren rijden we al vroeg naar Calgary. De weg is echter prima maar we moeten nog even tanken en “propane” scoren. Met name dat laatste is wat lastiger dan gedacht. Niet ieder benzinestation heeft propane wat gebruikt wordt voor het koken en voor de koelkast. Voor de 4 weken hebben we in totaal slechts 1 volle tank propane opgemaakt. Het is dus fantastisch spul en werkt prima. De koelkast vriest er zelfs mee. Uiteindelijk rijden we rond half 10 Calgary binnen waar we nog even onze laatste ontbijt nemen bij de Starbucks. Heerlijke koffie hebben ze daar en ook erg leuke mokken die we als souvenir mee hebben genomen. Nu eerst naar het hotel de koffers afgeven en dan de camper inleveren. Gelukkig zit ons hotel aan de overkant van het verhuurbedrijf, zodat we niet ver hoeven te lopen. Het inleveren van de camper levert gelukkig geen problemen op. We krijgen onze 500 dollar borg terug. Tenminste bij het verhuurbedrijf zeggen ze dat ze het terugstorten op onze rekening aangezien het al is afgeschreven. Dit was tijdens de vakantie erg lastig aangezien onze creditcard belast werd met een onterechte extra 500 dollar. Erg sympathiek zijn ze echter niet bij het verhuurbedrijf Cruise Canada. Thuis eens aan Yuri vragen of zijn verhuurder beter was ……. ☺
Na het inleveren rijden we met de bus en metro van Calgary Transit naar Downtown Calgary. Erg speciaal is downtown (het centrum van Calgary) het eigenlijk niet en we hebben bijna moeite om ons de hele middag te vermaken. Het Olymipc Plaza (want in 1988 waren hier de Olympische spelen) is nog wel leuk om te zien. Er is welgeteld 1 autovrije straat van een paar honderd meter lengte waar winkels en terrassen aan zitten. Hier is het, tussen de middag, erg gezellig. Verder natuurlijk de Calgary Tower, een soort euromast, en de relatief grote “Bankers Mall”. Bijzonder is wel het “+15 systeem”. Het “+15 systeem” is een aaneenschakeling van gangen tussen alle gebouwen en hotels in het centrum van Calgary in. Het systeem ligt op 15 feet (vandaar de naam) hoogte (ongeveer 4,5 meter) en is alleen toegankelijk voor voetgangers. Je kan dus droog en warm (want ’s winters is het hier erg koud) tussen alle gebouwen en hotels lopen. Is deze aaneenschakeling van gangen en ruimtes bevinden zich heel veel restaurants, terrassen, winkels en het is er (op sommige plaatsen) erg gezellig.
Rond 18 uur rijden we terug naar het hotel en discussiëren we over waar we onze laatste maaltijd gaan halen. Uiteindelijk kiezen we voor Boston Pizza (een keten in Canada van goede restaurants in Applebees style, waar je overigens niet alleen pizza kan halen, maar ook heerlijke hamburgers, wraps, grill, enz….). Een afsluitend ijsje zorgt voor de kroon op deze dag voordat we naar bed gaan.

Woensdag 8 augustus 2012 Calgary - Chicago - Amsterdam.
Rond 4 uur (ongeveer 4 uur voordat we op stijgen vanaf Canadese bodem) gaat onze wekker. Een taxibus (de airport shuttle) brengt ons om kwart over 4 naar het vliegveld. Natuurlijk is deze een klein kwartier te laat waardoor Kees al weer een beetje zenuwachtig wordt ☺ maar uiteindelijk komt dit natuurlijk allemaal weer goed.
Binnen een kwartier staan we op het vliegveld waar het al aardig druk is. De formaliteiten duren niet zo lang, maar de controle is streng en er wordt een klein zakmes uit onze handbagage gehaald. Oeps……… vergeten om dit in de “andere” bagage te doen. Dat zijn we dus kwijt, want de andere bagage is al afgegeven. De wachtgelegenheid hier is mooi en er staan luxe banken om op te zitten. Even een laatste koffie (Starbucks natuurlijk welke hier op iedere hoek van de straat zit), een broodje, even internetten en dan met United Airlines naar Chicago waar we moeten overstappen. Deze vlucht duurt een kleine 3 uur. In Chicago moeten we helaas nogal lang wachten wat natuurlijk erg vervelend is. Een mooi moment om een deel van de ruim 2000 foto’s alvast te gaan selecteren). Tegen het einde van de middag vertrekken we in een prachtig luxe vliegtuig van United Airlines naar Amsterdam. Dit vliegtuig is het mooiste waarmee we ooit hebben gevlogen. Niet het grootste, maar wel het meest luxe. De stoelruimte is perfect en zeer ruim te noemen. Iedereen heeft verder een LCD scherm voor zich en kan kiezen uit ruim 130 films, meer dan 100 muziekalbums en games om zich te vermaken. Thomas zegt dat hij niet weet met welke film hij moet beginnen en verheugd zich al op de nacht. De “nacht” is echter kort, rond 21 uur (plaatselijke tijd) gaat de zon prachtig onder (wat is vliegen op 10km hoogte toch fantastisch mooi ☺) en 3 uur later komt hij al weer prachtig op. Precies om 9.30 landen we weer op Schiphol en brengt de vader van Kees ons weer veilig thuis. Onze vakantie zit helaas weer erop. Ik heb weer zin om te gaan werken ☺. Wat zullen we eigenlijk volgend jaar eens gaan doen ? ☺

KATS

Wij zijn Kees, Anja, Thomas en Sanne en afgelopen jaar (2011) hebben we een fantastische vakantie in het westen van de USA gehad. Kamperen bij de beren in Yellowstone NP stond daarbij op ons programma evenals raften op de Colorado River. Met twee kleine tentjes hebben we ruim 4 weken door het midden-westen gereden en ontzettend veel gezien. Las Vegas, Grand-Canyon, Monument Valley, Arches NP met als hoogtepunt de Delicate Arche, Canyonlands, Teton NP, Yellowstone NP, Salt-Lake City, Bryce NP, Zion NP en Death Valley NP. Het is nog vroeg en het duurt nog lang, maar onze USA reis afgelopen jaar is ons zo goed bevallen dat we hebben besloten om ook komend jaar geen vakantie in Europa te vieren voor ons gezin. Op ons programma staat nu een leuke reis naar het Westen van Canada. In grote lijnen gaan we reizen door British Columbia en Alberta. We starten in Calgary en rijden dan naar Vancouver en weer terug. De vermoedelijke hoogtepunten zijn Banf NP, Jasper NP, Icefields Parkway, Glacier NP, Waterton Lakes NP, Vancouver en Vancouver Island. We hopen op mooi weer, kamperen tussen de vele Beren en natuurlijk Walvissen en Orca's in het wild te zien. Overigens hebben we dit jaar gekozen om in Canada met een RV (=camper) te gaan reizen. Voor ons een nieuwe ervaring en erg luxe. De tenten zijn ons afgelopen jaar perfect bevallen, maar we verwachten in canada toch wat instabieler weer en dan is een RV natuurlijk ideaal.