Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver, Canada van KATS Zoeter - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver, Canada van KATS Zoeter - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg KATS

25 Juli 2012 | Canada, Vancouver

Vrijdag 20 juli 2012. Vancouver – Vancouver Island.
Vandaag al vroeg weg om de boot te halen, maar eerst de RV “legen” bij de sani-dump op de camping. Thomas en Sanne slapen nog als we via de bakker naar Horseshoe Bay rijden. Hopelijk is er nog een plekje voor ons op de boot want die hebben we niet kunnen reserveren. Internet op Capilano River RV Park was ronduit belabberd. Waarschijnlijk zaten er erg veel mensen mee te “spelen”. Rond 7.45 komen we bij de boot aan en gelukkig kunnen we nog mee. Naast een aantal vooraf reserveerbare plekken zijn er altijd ook nog “first come – first serve” plekken beschikbaar. Inmiddels regent het en kunnen we het dek helaas niet op. Op de boot skypen we even met het thuisfront en reserveren we voor zaterdag op de Greenpoint Camping in Pacific Rim NP. Voor vanavond is reserveren helaas niet meer mogelijk en moeten we dus even zoeken. Na een 1,5 uur durende tocht komen we in Nanaimo op Vancouver Island aan. Eerst inkopen doen en dan rijden we via Port Alberini naar Ucluelet. Een prachtige tocht, die erg bochtig is. Zeker als Thomas tijdens het rijden probeert te plassen op de WC. Dat is niet te doen. Als we in Ucluelet aankomen blijkt Greenpoint Camping helaas vol te zijn en vinden we een mooie plek op Wya Campground waar veel First Nations werken. Een mooie camping vlak bij het strand. Het is inmiddels redelijk droog geworden en voordat we gaan eten doen we een deel van de Wild Pacific Trail, the lighthouse loop. Een mooie wandeling naar een kleine vuurtoren. Hier zien we onze eerste “Bald Eagle”, de “Amerikaanse” adelaar met die witte kop. Een mooi gezicht. Na ons avond eten in de camper spelen we nog een spelletje kaart en gaan we lekker slapen.

Zaterdag 21 juli 2012. Pacific Rim NP.
Vannacht heeft het behoorlijk geregend. We slapen lekker uit en ontbijten rond 10 uur in de camper. Vandaag bezoeken we een deel van het Pacific Rim NP. Er zijn mooie stranden en mooi bus, rainforest, maar helaas is het donker en miezert het af en toe. Toch doen we een mooie wandeling de ruim 5 kilometer lange Nuu-chah-nulth Trail welke start vanuit Wickaninnish Beach. Het strand is groot en ligt vol met aangespoeld hout. Verderop veel surfers die gebruik maken van de grote golven.
De wandeling is erg mooi en gaat gedeeltelijk door tropisch regenwout. Regen genoeg hier, maar tropische temperaturen ontbreken helaas. In de middag rijden we door naar Tofino een redelijk gezellig plaatsje in het westen van Pacific Rim NP. Dit dorpje is (inderdaad Yuri) wel iets gezelliger als Ucluelet. Ondanks het wat slechtere weer is het de gehele dag nagenoeg droog geweest en hebben we best kunnen genieten van de mooie natuur. Daarom laten we ons verleiden tot een Whale Watch met Jamies Whale Watching in Tofino. Morgen om 2 uur gaan we met de zodiac op pad. We zijn benieuwd. Voordat we naar de camping gaan wandelen we nog even naar Schooner Beach. Een mooi strand waar een klein eilandje voor de kust ligt. Doordat het eb is kunnen we er naar toe lopen en een paar mooie foto’s maken. Hier liggen zee anemonen en zeesterren op het strand. Ook hier is natuur weer erg mooi. Aangekomen op de camping blijken we weer een waanzinnig mooie en grote plaats te hebben. De buren zijn niet te zien en we staan midden in het bos vlak bij de zee. We eten rijst met kip en zitten bij het campvuur.

Zondag 22 juli 2012. Whale Watching in Tofino.
Vannacht heeft het weer vreselijk geregend. Helaas draaide Kees (of Anja, maar daar zijn we nog niet uit, want we sliepen beiden nog half) het raampje bovenin de camper open” in plaats van dicht. Daardoor is onze slaapzak zeiknat geworden. Hoe kan dat nu weer in een camper? In een tent is dat wel mogelijk, maar in een camper? Gelukkig hebben we twee slaapzakken en gebruiken we nu ons “kussen”(want daarvoor gebruikten we die tweede slaapzak ☺). Nou ja, het mag de pret niet drukken want we slapen allemaal weer door tot ongeveer 10 uur. Terwijl de anderen nog slapen gaat Kees het verhaaltje maar weer eens tikken zodat we dit weer kunnen plaatsen als we weer eens internet hebben. Na het ontbijt gaan we, voordat we naar Jamies Whalewatching gaan, nog even de Rainforest Trail wandelen. Het is inmiddels gelukkig opgehouden met regenen. Deze wandeling door het rainforest is erg mooi. Op een van de informatieborden lezen we dat hier 305 cm regen per jaar valt. Rond 13 uur rijden we naar Tofino naar Jamies voor onze Whalewatch. We hijsen ons met nog 7 anderen in rode warme pakken. We krijgen ook handschoenen want de Zodiac gaat ongeveer 35 knots (hoeveel dat is? Geen ID?) dus dat is erg hard (?!) en dus ook redelijk koud. Op de zee zijn best wel redelijke golven dus het “bonkt” aardig. Thomas zit helemaal voorin en heeft daar het meest “last” van. Onderweg zien we eerst 2 Grey Whales, ze spuiten water en komen af en toe boven water uit. Een stuk verder op een eiland liggen SeeLions te zonnen. (De zon is af en toe weer te zien en het weer wordt langzaam weer beter.) Dan gaan we verder de oceaan op en spotten we nog een Humpback Whale waar we ongeveer een half uurtje bij blijven. Af en toe komt hij uit het water springen en komt heel zijn kop boeven het water uit. Een prachtig en spectaculair gezicht. Helaas lukt het maken van foto’s hier natuurlijk niet zo goed. De boot schommelt teveel en je weet nooit wanneer de walvis boven water komt. We varen hard terug naar Tofino en zien onderweg nog enkele Sea Otters. Ze zijn erg schuw en duiken dus snel onder als we te dichtbij komen. Rond 17 uur zijn we terug in Tofino. Dit is veel leuker dan een achtbaan experience (volgens Thomas). Een erg leuke ervaring was dit en zeker voor herhaling vatbaar. Nadat we nog even koffie hebben gedronken rijden we naar Port Alberini. Hier even wat eten, dit verhaal plaatsen en door naar een camping. Hopen dat we er nog een kunnen vinden, want het is inmiddels 20 uur geworden ☺.
Helaas blijkt dat de website vandaag (dwz 23 juli 2012) tijdelijk onbereikbaar is, dus kunnen we ons verhaal niet plaatsen.

Maandag 23 juli 2012. Port Alberini – Telegraph Cove.
Gisterenavond hebben we nog laat een mooie camping gevonden in Little Qualicum Falls Provincial Park. Wat is dat toch handig zo’n RV. Zonder problemen kan je nog erg laat een camping opzoeken en lekker slapen. Niets te doen, geen luchtbedden opblazen en geen tent opzetten. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Vandaag willen we richting Telegraph Cove rijden in het noorden van Vancouver Island waar je in de zee Orca’s (the Killer Whale) kan bezoeken. Dat lijkt ons wel heel erg gaaf. Eerst bezoeken we het MacMillan Park vlakbij onze camping. In dit Park (Cathedral Grove) zijn erg oude, grote en dikke bomen te vinden. Niet zo groot en zo mooi als in Sequoia NP in USA, maar het ziet er wel erg indrukwekkend uit. De grootste boom is hoger dan de toren van Pisa, namelijk 76 meter hoog. Daarna rijden we door naar Cambell River waar we onze kapotte toilet even laten repareren bij een RV Centre. We hadden namelijk wat problemen met onze toilet en hebben daarom even contact gehad met Cruis Canada. Ze konden het gelukkig direct repareren.
Daarna rijden we door naar Telegraph Cove wat een erg klein, maar wel gezellig historisch dorpje blijkt te zijn rondom een natuurlijke haven. We willen hier bij Stubbs Island Whale Watching een Whalewatch doen naar de orca’s. Helaas zijn ze al dicht en lopen we wat rond. Als we gegeten hebben vindt Thomas nog een mooie telefoon van een Canadees. We achterhalen de eigenaar die hem vervolgens weer bij ons komt halen. Weer een goede daad gedaan vandaag ☺. Als we weer op de camping komen zien we in het donker nog een hert. We douchen in onze camper. Heerlijk warm. Makkelijk hoor ☺

Dinsdag 24 juli 2012. Telegraph Cove.
Vandaag verblijven we in Telegraph Cove. ’s Morgens rond een uur of 8 reserveren we de Whalewatch tocht van 13 uur. We rommelen wat in het leuke dorp en ontmoeten een Nederlands stel die we in Tofino ook al hebben gezien. Ook zij blijken de tocht te hebben geboekt en we zien hun ’s middags weer. Na de (fruit) lunch lopen we naar de boot waar de kapitein ons een en ander uitlegt over de tocht. De ochtendsessie heeft helaas geen Orca’s opgeleverd, dus we hopen dat we tijdens deze middagsessie wel Orca’s kunnen zien. Tijdens de eerste meters zien we al een paar vinnen van een tweetal bruinvisjes. Vervolgens volgen we enige tijd een paar Humpback Whales wat een mooi gezicht is, maar die hebben we al gezien in Tofino. Na ongeveer1,5-2 uur rond gevaren te hebben blijken er een grote groep met Orca’s Johnstone Streat in te zwemmen. Het zijn meerdere “families” tegelijk en het zijn bij elkaar tussen de 10 en de 15 Orca’s. Een prachtig gezicht. We varen zo’n 1,5 uur bij hen en zien met name de kleine Orca’s leuke kapriolen maken. Rond 17 uur komen we uiteindelijk weer terug in de haven van Telegraph Cove en hebben we een fantastische middag gehad. Aangezien het vanavond erg koud is kijken we een film in de camper en gaan we vroeg naar bed. De dag was erg vermoeiend en morgen willen we weer richting Victoria gaan rijden. Nog even de foto’s en filmpjes op de Apple bekijken, een verhaal schrijven en dan lekker slapen.

• 26 Juli 2012 - 08:19

Yuri:

Wow, gave verhalen zeg.....lekker he zo,n camper....geniet!